إشتراك:

الجمعة، 17 أغسطس، 2012

الشكل الدائري شبه المثالي للشمس يثير العلماء

Image of the sun taken by the Solar Dynamics Observatory. Credit: NASA.
يعتبر أن الشمس هو الجسم الدائري شبه المثالي الوحيد الذي تم قياسه. إذا اعتبرنا الشمس على سبيل المثال بحجم كرة قدم، سيكون الاختلاف بين قطر الشمس و قطر كرة قدم دائرية لا يكبر عن عرض شعرة إنسان دقيقة.

للعلم فإن الشمس تدور حول نفسها كل 28 يومًا، ولأن سطحها ليس جسمًا صلبًا، فجدير به أن يكون مسطحًا قليلاً. تمت دراسة هذا التسطح الصغير الذي يعطي انسيابية شبه مثالية لشكل الشمس بمساعدة العديد من الآلات والأدوات لمدة تقارب 50 عامًا، في محاولة لفهم أعمق لدوران الشمس، وبالخصوص الدوران تحت السطح، الذي يمكن ملاحظته مباشرة.
Now Jeff Kuhn and Isabelle Scholl (Institute for Astronomy, University of Hawaii at Manoa), Rock Bush (Stanford University), and Marcelo Emilio (Universidade Estadual de Ponta Grossa, Brazil) have used the Helioseismic and Magnetic Imager (HMI) onboard the Solar Dynamics Observatory satellite to obtain what they believe is the definitive--and baffling--answer.

Because there is no atmosphere in space to distort the solar image, they were able to use HMI's exquisite image sensitivity to measure the solar shape with unprecedented accuracy. The results indicate that if the Sun were shrunk to a ball one meter in diameter, its equatorial diameter would be only 17 millionths of a meter larger than the diameter through its North-South pole, which is its rotation axis.
وجد العلماء أن التسطح الذي يعطي الشكل الانسيابي الدائري شبه المثالي للشمس ثابت مع مرور الزمن، وهو ما يخالف ما تم توقعه سابقًا اعتمادًا على ملاحظة آليات دوران الشمس حول نفسها، مما جعلهم يفترضون أن قوى تحسطحية (subsurface) مثل بعض الاضطرابات والمغناطيسية الشمسية قد يكون لها تأثير أقوى من ما كان متوقعًا على شكل الشمس الدائري شبه المثالي.
Kuhn, the team leader and first author of an article published today in Science Express, said, "For years we've believed our fluctuating measurements were telling us that the sun varies, but these new results say something different. While just about everything else in the sun changes along with its 11-year sunspot cycle, the shape doesn't."
_____
مصادر:

0 تعليقات:

إرسال تعليق